Müzede Engel Avı

MTA Genel Müdürlüğü Tabiat Tarihi Müzesi

3 Aralık Dünya Engelliler günü kutlaması

3 Aralık 2011 tarihinde Dünya Engelliler Günümüzemizde ODTÜ Engelsiz koordinatörü Clair Özel ve Fen Bilimleri Öğrencileri ile birlikte Engel Avı faaliyeti yapılarak engellilerin rahat gezebileceği ortamı oluşturma çalışmaları yapılmıştır.

Bu faaliyetle Öğretmen adayı olan öğrenciler engelliler konusunda bilgilenmiş, müzemiz için de engelli ziyaretçilerin rahatca gezip ve bilgilenmesi için neler yapılmalı sorularına yanıt aramışlardır. Öğrencilerin yaptığı engel avı faaliyeti sonucunda

– Etiketlerdeki yazıların daha büyük ve daha rahat okunabilecek şekilde hazırlanması, mümkünse Kalabri-verdana yazı karakterlerinin kullanılması

– Müze içinde yaşlılar, ms hastaları, ortapedik engelliler için oturma bankları konulması,

– Görme engelliler bölümünde daha büyük puntolu yazılar konulması ve bu bölümde ışıklandırmanın artırılması sonucuna varılmıştır.

Bu çalışmaların yanı sıra müzemizi ziyarete gelen Hacettepe ilk öğretimokulu öğrencilerine engelliler konusunda bilgi verilmiş görme, işitsel ve ortapedik engellilere nasıl yaklaşılması, onları hayatın içine sokabilmek için neler yapmak gerektiği hakkında konuşulmuş, bu konuda empati yapmanın önemi vurgulanmıştır.

Yapılan etkinlikte çocukların gözleri kapatılarak ellerine verilen dinozor maketinin tarifi istenmiş bu arada dinozorlara ilişkin bilgiler çocuklara verilmiştir. Müzemizde bulunan görme engelliler bölümü çocuklara ayrıntılı olarak anlatılmış bu konuda farkındalıkları artırılmıştır. İşitsel engelliler konusunda çocuklara işaret dili anlatılmış çocuklara engellilerle iletişim kurabilecekleri işaret diline özgü birkaç işaret öğretilmiştir.

3 aralık dünya engelliler günü, engelliler konusunda bir çok engeli aşma duyarlılığında olan müzemizde anlamlı bir şekilde kutlanmıştır.

Ark. Selma Kaya

Anadolu Madencilik Tarihi Birim Yön.

.

Ek; 1 .Claire Özel tarafından hazırlanan faaliyete ilişkin rapor

2. Faaliyete fotoğrafları.

Müzede Engel Avı Raporu

 

Tarih: 3 Aralık 2011

Süre: 90 dakikalık faaliyet

Yer: MTA Müzesi, giriş katta eğitim / açık alan

Katılımcılar: ESE 3.sınıf ODTÜ öğrencileri.

Faaliyet sorumlusu: Engelsiz ODTÜ Koordinatörü Claire Özel

Malzemeler: Katılımcı kayıt formu, Engellilik Modelleri, EGO kart ve A7 müsvette (engel tespit ve geri bildirim için), kalemler (katılımcılar getirir, veya ‘Kalem Tavşanı’ dolu)

Koşullar: Bu etkinlik MTA müzesinin müdürlüğün desteğiyle düzenlendi. İşbirliğe açık olan müdür ve yardımcılarına teşekkür ederiz. Onemli bir unsur: Muzenin mudurleri bize destek vermeli, bu etkinligi istemeleri.  Etkinligi hic bir sekilde elestirel olmamasi gerek; gidecegimiz muze zaten bu konuda onemli adim atmis, ve daha da erisilebilir olmak ister. Bunu ilk defa yapacagiz.  Her yaptigimizda geliseceginden eminim.  Faaliyet eglenci olmasi benim icin onemli, cunku surdurulebilirligi saglar.

Faaliyet önce tarihi: Önceki hafta ODTÜde bir ogrenci projesinde ‘Hazine Avi’ seklinde bir cok ogrenci ‘Engel Avicisi’ olup, engel yerlerine “ENGEL” etikeler (10 x 30 cmö kırmızı üstünde beyaz harf) yapıştırılarak, kampuste bir cok engel tespit ettiler. Tabii ki ‘avcılar’ uzman degildi, her engel tespit etmezlerdi; fakat kendilerin acisindan bir cok engel farketmeye basladi.  Ayrica yapistirdiklarin etiketleri diger kisilerin dikkati cekti.

Faaliyetin Amaçları:

  • Öğretmen adayların engel algısı ve farkındalığı arttırmak
  • muzenin pekistirilebilir yerlerin listelemek
  • Öğretmen adayların bu muzeden haberdar etmek
  • Müze daha erisilir olacak. 
  • Öğretmen adaylara muze nasil kullanilir/ ziyaret edilir konusunda yeni bakışlar getirir.

Faaliyetin planı:

  1. Muzenin ayri alanlar belirlendi.
  2. Ilk asamada, 2ser-3er gruplar bir alanda gezip – hic bilgi almadan – kendilere gore Engel bulmaya calisacak.
  3. Sonra hepimiz bulusup, farkettiklerini konusuruz, engel nedir, vs aciklanacak.
  4. Gruplar yeni alana gidip, daha bilgili sekilde engelleri not edecekler.  Yapistirmak yok! Kagitlara not edecekler.
  5. Zaman varsa kagitlari kategoriye koyulur.
  6. Geribildiri mutlaka alinir: ‘Bu etkinlikten aldigim 3 sey’
  7. Geribildirilerin listesi rapora eklenilir.


Katılımcıların yorumları:

  • Daha önceden engelli insanların nasıl zorluk çektiğini düşünmemiştim
  • Onların yerine kendimi koyup düşününce, bize çok kolay görünen şeylerin aslında onların için çok zor olduğunu gördüm. Fakat biç bir sorun çözümsüz değildir
  • Müzeleri engelli insanlar düşüne de organize edersek, herkes için büyük kolaylık olacağını düşünüyorum.
  • Yazılar daha büyük ve okunabilir yazılabilir. Tekerlekli sandalye kullananlar için alanlar daha geniş olabilir.
  • Bu faaliyet bakış açımı değiştirdi. Daha önce bu tür şeylere dikkat etmemiştim.
  • Özellikle bu müzedeki görme engelliler bölümümü çok beğendim
  • Hala görme engelliler için bir çok şeye dikkat edilebilir.
  • Bu faaliyetlerin, insanların kendilerini engelli insanların yerine koyup onların yaşadığı zorlukları görme açısında çok yararlı olduğunu düşünüyorum.
  • Müzede yaptığımız bu etkinlik benim engellilere olan bakış açımı değiştirdi.
  • Daha öncesinde engellilerin bu tarz zorluklarla karşılaşabileceğini düşünmemiştim.
  • Bundan sonra girdiğim her binada onların açısından da düşünerek binanın eksikliklerini eleştreceğimi düşünüyorum.
  • Bu tarz etkinliklerin başka insanlarında bakış açısını değiştireceğine inaniyorum. Bu yüzden arttırılması çok faydalı olur.
  • Fikirler fazlalaşacağından, o binanın iyileştirilmesinde en iyi yöntemler kullanılacağını düşünüyorum
  • Fikirlerimizi oluşturulmada uygulanan anlatım tarzı çok etkiliydi. Sonuçta bu konuda bilinçlenmeden engel aradık. Daha sonrasında ise açıklamalarla ufkumuz genişledi ve farklı açılardan da bakmayı öğrendik.
  • Benim için çok güzel bir deneyim ve çk faydalı bir eğitim oldu.

Faaliyet sonrası yapılabilenler:

MTA müzesinde:

  • THD öğrenciler MTA’da materiyal hazirlar: broşür, materiyal, engel kaldırma…
  • Bahçede: izler, boyama, bilmece, sanat, oturaklı dinozor vs
  • Ziyaretçi için: broşür, ziyaret kaydım (?damgalı, resimli, notlu), oyuncak, hatıra.
  • Engelli ziyaretçi başvuru formu – internette.
  • İlköğretim haftalık rehberlik saatte TiD temelleri, alfabe vs
  • EOT Kabartma broşürü MTA’da, Görme Engelliler bölümünde
  • Görenler de dokunarak inceliyebilir.
  • Göreneller körler Okulu müdürü Cengiz Polat çocukları MTA müzesine getirmeli.
  • ‘Engel avı’ her dönem ODTU THD (ESE CS) öğrencilere ve diğer üniversitelerin Eğitim Fakültelerin öğrencilere zorunlu olan Topluma Hizmet Dersi’n etkinlik olur.
  • ‘Sedimentte izler’ alçıda yapılabilir; kuş, köpek, insan, vs izleri. Mali Ünsal, Müdür Gonca Nalcıoğlu
  • BÖTE Multi media 5′ fılm: “Müze nasıl gezilir?” Hoş geldin, 1. kat, 2. kat, 3. kat, bahçe … ve nasıl davranılmaz

 

Diğer yerlede:

  • Başka yerlerde engellilere daha uygun, erisilebilir olma hedefiyle Engel Avı düzenlenebilir. Mürdürlerle işbirliği olan yerler daha yapıcı ve olumlu sonuca varırsa da, her yerde yapılabilir.

Ek: Duyuru metni

Müzede Engel Avı:

3 Aralık 2011 Dünya Engelliler gününde Maden Tetkik Arama (MTA) Müzesinde Engelsiz ODTÜ Topluluğu Akademik Danışmanı Claire ÖZEL tarafından “Müzede Engel Avı” 90 dakikalık etkinliği yapılacaktır. Bu etkinliğe katılacak olan kişiler engel arama konusunda tecrübe kazanmış olacaktır. Müze müdürlüğünün onayı ile düzenlenen bu faaliyete katılmak isteyenlerin 3 Aralık Cumartesi günü saat 11.00’da MTA Müzesi girişinde bulunması gerekmektedir.

MTA Müzesi Yüzüncü Yıl’da eski Çankaya Üniversitesi yanında.

http://www.mta.gov.tr/v2.0/daire-baskanliklari/ttm/

MTA müzesine: ODTÜ’den 417 otobüsüyle gidilir.  Kızılay’da 100.Yıl dolmuşun son durağından sonra 200 m yürüyün.  Ulus’tan gelen dolmuş ve Keçiören (Tandoğan, Beşevler, AŞTİ)’den 417 otobusu MTA önünde durur.

Faliyete ilişkin fotoğraflar.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s